כאבי מפרקים הם תופעה נפוצה. אנחנו מכירים אותה בעיקר בקרב בני הגיל השלישי אבל לא רק. כאבים במפרקים נובעים מסיבות רבות ומגוונות ואנחנו כאן כדי לספר לכם למה כואב לכם, האם אתם שייכים לסטטיסטיקה וכמובן, איך אפשר לשנות את המצב. אם אתם מעוניינים לשמוע עוד, המשיכו לקרוא את המאמר הבא. 

מה תפקידם של מפרקי הגוף השונים 

כדי שגוף האדם יצליח לנוע באופן חופשי, הוא בנוי על גבי שלד. השלד לא עשוי עצם אחת ארוכה כמובן, אלא, מגוון רחב של עצמות. אצל אדם בוגר אנחנו מדברים בדרך כלל על 206 עצמות. כאשר לכל אחת מהן יש תפקיד. המפרקים, אלו נקודות הממשק של עצמות האחת עם השניה.

המבנה של המפרק נועד כולו לשרת מטרה אחת: תנועה. אם אנחנו רוצים למשל לכופף וליישר את הברך, אנחנו צריכים את מפרק הברך. אם אנחנו רוצים להקליד במחשב או לכתוב, אנחנו צריכים את מפרקי הידיים וכן הלאה.

משום שמדובר על נקודות החיבור בין עצמות שונות, אלו בדיוק הנקודות אליהן נתייחס במלוא הזהירות. משום שהמפרק צריך לשאת עומסים רבים יותר מאשר איזורים ונקודות אחרות בגוף. לאורך השנים, המפרק עלול להישחק ובדרך כלל, הגורם לכאבים זו אותה שחיקה. על כך נדבר בהרחבה כעת. 

מה הגורמים לכאבי מפרקים 

יש כמה סיבות לכאבים מהסוג הזה: 

  1. עליה במשקל: בין אם בעקבות מחלה, היריון או בעקבות תהליך אשר התרחש באופן טבעי. משקל רב לוחץ את המפרק והוא נשחק כתוצאה מכך. 

  2. קיום פעילות ספורטיבית בעצימות גבוהה: מטבע הדברים, כך שוחקים את המפרק במהירות יחסית. 

  3. גיל מבוגר: שימוש במפרקים לאורך השנים אכן מוביל לשחיקה. 

  4. מחלה אוטואימונית: מחלה דלקתית בה הגוף תוקף את עצמו וזו יכולה להשפיע על כאבים באיזור המפרקים. 

  5. פציעה: כמובן, חבלה יכולה לפגוע במפרק וכתוצאה מכך יופיעו כאבים. 

כמה מילים על מבנה המפרק 

מפרקים בנויים מכמה חלקים. כאשר בין שתי העצמות אנחנו נראה את הסחוס. אם שמעתם מושגים כמו שחיקת סחוס מפרק ירך לעיתים קרובות, זה לא במקרה. הסחוס היא רקמה אשר מייצרת חיץ בין שתי עצמות.

אנחנו יודעים כי חיכוך של עצם באחרת, מביא לשחיקה וזה מה שיכול ליצור דלקת, כאבים עזים וכדומה. הסחוס אם כן, קריטי כדי שהמפרק ימשיך לנוע בחופשיות. כפי שדובר קודם לכן , שחיקת סחוס במפרק הירך נגרמת מסיבות מגוונות, אנחנו צריכים לזכור כי הסחוס מקבל באופן יחסי פחות דם מאיברים אחרים. כלומר, אם הייתה פגיעה בסחוס, בגלל תאונה וכיוצא באלו, לוקח לו הרבה יותר זמן להחלים. זו הסיבה בגינה אנחנו רוצים לשמור עליו עד כמה שניתן לאורך זמן. 

מה אפשר לעשות במקרים מהסוג הזה 

קודם כל, אנחנו צריכים לקחת בחשבון כי במקרים כמו שחיקת סחוס מפרק ירך, ככל שנדע על הבעיה בשלב מוקדם יותר, כך נוכל לפתור אותה בקלות רבה יותר. באופן טבעי, מה שלא מטפלים בו בזמן, עלול להידרדר ולהחמיר. אל תגידו לעצמכם כי המצב לא נורא ואתם יכולים 'לסחוב את הבעיה'. אין שום סיבה לסחוב אותה. המטרה היא אחת, לטפל במקרה בשלביו המוקדמים. 

הטיפול בדרך כלל יתחיל במענה תרופתי, לשיכוך כאבים ולטיפול בדלקת במידת הצורך. יכולות להיות התאמות לשגרת האימונים הקבועה, כדי לראות כי לא נגרם נזק נוסף שלא במתכוון. לאחר מכן, אם המענה לא יהיה מספק, אנחנו נעבור לטיפולים מורכבים יותר. כאשר במקרים חמורים, אפשר לקיים ניתוח אשר יכול לשפר את המצב בצורה משמעותית. 

פנו עכשיו לקבלת ייעוץ ראשוני ללא עלות. 

נושאים נוספים שיכולים לעניין אותך

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן