מתכננים לקנות רכב? מזל טוב! אם אתם רוצים לקנות רכב מיד שניה – המאמר הזה בדיוק בשבילכם 3 דקות קריאה, ואתם חכמים הרבה יותר בכל מה שנוגע לרכישת רכב. לפני שאתם שולחים את היד לכיס ומשלמים למוכר, הנה כמה דברים שאתם חייבים לדעת.

הרכב עבר תאונה?

אחד הדברים שמשפיעים מאוד על שווי הרכב, וגם על התקינות שלו, הוא האם הוא עבר תאונה או שלא. אבל כאן עולה השאלה איך בודקים אם הרכב עבר תאונה? יכול להיות שהמוכר ינסה להסתיר פרטים כאלה ממני?

אז לפני הכל, לצערנו כולנו יודעים שיש אנשים שינסו לנצל תמימות של אחרים, ויהיו כאלה שינסו להסתיר מכם מידע על תאונות שהרכב עבר. 

הצעד הראשון הוא פשוט לעשות בדיקה חזותית: הרכב נראה בסדר? יש עיקומים בפח? יש דלת בגוון קצת שונה? אם כן, יכול להיות שהרכב עבר תאונה. 

הצעד השני הוא להוציא דוח בלק"ר. מדובר בדוח שבו יש המון מידע על רכבים שונים בשוק. בלק"ר זה ראשי תיבות של בדיקה לפני קניית רכב, ויש בו המון מידע שאתם רוצים לדעת, בין אם זה תאונות שהרכב עבר, עיקולים שיש עליו, בעלויות שונות ועוד. 

יש עיקול על הרכב?

ישנם רכבים שרשום עליהם עיקול לגורמים שונים, כגון בנקים וכיוצא בזה. ישנם כמה אפשרויות לרשום עיקול על רכב, ולכן חשוב לדעת אותם, כי אתם עלולים למצוא את עצמכם במצב שבו קניתם רכב יד 2, ופתאום באים מעקלים ולוקחים אותו בגלל חוב שלא שייך לכם בכלל – ועכשיו לכו תוציאו מהמוכר את הכסף שלכם בחזרה. 

 

כפי שציינו מקודם, אפשר להוציא דו"ח בלק"ר על מנת לבדוק אם יש לרכב עיקולים. כמו כן, ניתן להוציא דוח עיקולים מרשם המשכונות, שזה גוף של משרד המשפטים שבו ניתן לרשום עיקולים על דירות ורכבים. דרך נוספת היא לבדוק ברישיון הרכב, אך שם לא מופיעים כל העיקולים שרשומים עליו, ולכן זה לא מספיק. 

העברת בעלות

השלב האחרון ברכישת רכב יד שניה היא העברת הבעלות. מבחינת החוק, החובה לעשות זאת מוטלת על המוכר, אבל הרבה פעמים המוכר והקונה מתחלקים בהוצאות של העברת הבעלות. את העברת הבעלות ניתן לבצע בסניפי משרד הרישוי, בסניפי הדואר, ולאחרונה נכנס גם שירות של העברת בעלות בדיגיטל. 

 

חשוב מאוד לחתום על זיכרון דברים לפני העברת התשלום, על מנת שלא יצא מצב שבו העברתם תשלום לבעל הרכב, ועכשיו הוא נעלם לכם לפני שהוא העביר לכם את הבעלות עליו. זה יוצר מצב משפטי מורכב. 

 

לסיכום, רכישת רכב יכולה להיות מהנה מאוד (כי מתחדשים ברכב, כמובן), אבל זו גם פרוצדורה שעלולה להיות מורכבת, וצריך לדעת לעשות אותה כמו שצריך. כמובן שאפשר גם לפנות לאיש מקצוע, כמו שמאי רכב, שילווה אתכם בתהליך הרכישה, ויעזור לכם בכל השלבים האלה. 

נושאים נוספים שיכולים לעניין אותך

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן